Ta prispevek bo osvetlil, zakaj je to tako pomembno, kaj notranji potencial organizacije sploh je ter kako ga sistematično razvijati za doseganje večje poslovne odpornosti in trajnostne konkurenčnosti.
Sodobni trg dela je zasičen s ponudbo delovne sile, kar pomeni, da imajo posamezniki vedno več(je) možnosti izbire delodajalca (poleg tega je teh kandidatov na trgu dela vedno manj (zaradi staranja prebivalstva v Evropi oz. Zahodnem delu sveta ter vedno večje mobilnosti in manjše pripadnosti mlajših generacij, ki prihajajo na trg dela). Poleg plače in ugodnosti se vse več kandidatov odloča za organizacije, ki se ponašajo z visoko blagovno znamko delodajalca. Le-ta pa je pogosto neposredno povezana z močnim notranjim potencialom organizacije. Organizacije, ki znajo ustvariti pozitivno delovno okolje, ki spodbuja inovacije, sodelovanje, stalen in celovit razvoj sodelavcev ter omogočajo avtonomijo in opolnomočenost, so bolj privlačne za najspodobnejše kandidate. Sposobnost organizacije, da privabi najboljše talente, je ključna za njeno dolgoročno uspešnost, saj je ravno človeški potencia oz. kapital tisti, ki (danes in jutri) ustvarja višjo dodatno vrednost in kulturo stalnih inovacij. Poleg tega, organizacije, ki so znane po svoji zavezanosti k trajnosti, odgovornosti do okolja in družbe ter raznolikosti, pritegnejo in zadržijo sodelavce, ki delijo te vrednote. To pa ne le krepi ugled organizacije, ampak tudi privablja vse bolj ozaveščene potrošnike, investitorje in partnerje.
Notranji potencial organizacije zajema vse skrite zmožnosti, sposobnosti in vire, ki jih organizacija lahko izkoristi za izboljšanje svoje uspešnosti. Gre za vse tisto, kar organizacija že ima ali kar lahko razvije, da doseže svoje cilje in izpolni svojo misijo. Če ta potencial ni ustrezno razvit, lahko predstavlja oviro za organizacijsko rast in uspešnost. Notranji potencial organizacije je edinstven in se razlikuje od ene organizacije do druge. Uspešne organizacije prepoznajo svoj notranji potencial in ga aktivno razvijajo ter načrtno uporabljajo za doseganje svojih ciljev. Gre za vse tisto, kar organizacija že ima ali kar lahko razvije, da doseže svoje cilje in izpolni svojo poslanstvo. Notranji potencial organizacije je pogosto povezan z organizacijsko kulturo, vrednotami, znanjem, sodelavci, vodstvom in drugimi notranjimi dejavniki, ki vplivajo na njen uspeh. Sestavljajo pa ga predvsem naslednji elementi:
Na primer, organizacija z nezadostnim poudarkom na razvoju sodelavcev in ustvarjanju pozitivnega delovnega okolja tvega, da bo izgubila svoje najboljše talente, kar lahko vodi v stagnacijo ali celo upad produktivnosti. Poleg tega, organizacija brez inovativne kulture in agilnosti v odzivu na spremembe trga tvega, da bo zaostala za konkurenco in izgubila svoj tržni delež. Osnovni elementi notranjega potenciala organizacije, ki jih je ključno prepoznati in razvijati, so naslednji:
Vsak od teh elementov ima svojo vlogo pri oblikovanju notranjega potenciala organizacije. Njihovo celovito razumevanje in sistematičen razvoj so ključni za zagotavljanje dolgoročne uspešnosti in konkurenčnosti organizacije.
Organizacijska kultura je ključni element vsake organizacije in ima pomembno vlogo pri oblikovanju njenega delovanja. Zanjo se zanimajo tako bodoči zaposleni, ki želijo vedeti, ali se bodo ujeli z njo, kot tudi stranke, ki želijo vedeti, kaj lahko pričakujejo pri interakciji z zaposlenimi. Prav tako kultura odraža identiteto organizacije in vpliva na vedenje zaposlenih. Organizacijsko kulturo lahko razumemo kot kompleksno interakcijo različnih sil v organizaciji. Pri tem je pomembno poudariti, da ni univerzalne "pravilne" kulture. Vsaka organizacija ima svojo edinstveno kulturo, ki je izoblikovana na podlagi njene zgodovine, vrednot in ciljev za prihodnost. Kultura je nekakšen notranji motor, ki oblikuje način razmišljanja in delovanja v organizaciji ter s tem vpliva na uspešnost na različnih področjih. Zato je pomembno razumeti "kako deluje" naša organizacijska kultura. Kultura močno vpliva tudi na vključenost zaposlenih. Čeprav se angažiranost zaposlenih in kultura razlikujeta, sta medsebojno zelo povezani. Kultura določa, kako zaposleni sodelujejo, delujejo in kako sprejemajo odločitve. Zato je razumevanje poslovne kulture in njenega vpliva na organizacijo ključnega pomena za dosego želenih ciljev in trajnostno rast organizacije.
Razvoj notranjega potenciala zahteva celosten pristop, ki vključuje vodstvo, organizacijsko kulturo, procese, tehnologijo in ljudi. Spodaj vam navajamo nekaj ključnih strategij za sistematičen razvoj notranjega potenciala, ki naj vključujejo premislek in implementacijo sistematičnih razvojnih aktivnosti na naslednjih področjih:
V skladu s temi strategijami organizacije lahko dosežejo večjo poslovno odpornost in trajnostno konkurenčnost, hkrati pa postanejo privlačne za tiste kandidate na trgu dela, ki iščejo več kot le plačo in ugodnosti ter jih zanima delovati v kulturi prožne miselnosti (t.i. growing mindset), ki je osrednji temelj uspeha za trajnostno konkurenčnost v spremenljivem poslovnem okolju.