Razvijanje raznolikih, enakopravnih in vključujočih poslovnih okolij

Roman Klarič
Janez Žezlina
Roman Klarič
Janez Žezlina
Gost
delavci v pisarni, ki se držijo za roke
V sodobnem svetu, kjer se prepletajo različne kulture in poslovne filozofije, postaja razumevanje in razvijanje kulture sprejemanja raznolikosti in vključenosti pomemben kamenček v mozaiku ustvarjanja produktivnih, inovativnih in predvsem spoštljivih delovnih okolij. Zato se vse pogosteje pojavlja vprašanje, »Kako razvijati raznolika, enakopravna in vključujoča se poslovna okolja?«

Raznolikost in vključenost nista zgolj trend ali zahteva sodobnega časa, temveč sta osnovna gradnika, ki omogočata, da se vsak posameznik lahko v celoti izrazi, sodeluje in prispeva k skupnemu dobremu. Koncept DEI (Diversity, Equity, Inclusivity - Raznolikost, Enakopravnost, Vključenost) združuje tri ključne elemente. Raznolikost je prisotnost različnosti v določenem okolju. To pomeni, da so v skupini, organizaciji ali družbi ljudje različnih ras, etničnih pripadnosti, spolov, spolnih usmerjenosti, starosti, veroizpovedi in drugih značilnosti. Enakopravnost pa gre še korak dlje od prepoznavanja in sprejemanja različnosti. Gre za zagotavljanje, da imajo vsi enake možnosti za uspeh. Pri tem ne gre samo za enako, temveč tudi za pravično obravnavo. Vključenost je ključni del DEI koncepta in povezuje raznolikost in enakopravnost. Vključenost pomeni, da se vsak posameznik v skupnosti ali organizaciji počuti cenjenega in spoštovanega. Ob tem pa resnično občuti, da je pomemben del svojega tima. Gre za ustvarjanje okolja, kjer lahko vsi sodelujejo, delijo ideje in se počutijo varno. Namen koncepta DEI ni le izpolnjevanje spolnih, starostnih ali katerih koli drugih kvot ter sledenje tem pravilom, temveč ustvarjanje prostora, kjer sta raznolikost in enakopravnost zagotovljeni, vključenost pa način življenja. Da bi koncept DEI uspešno vpeljali v prakso, je pomembno slediti preverjenim načelom vpeljave koncepta v prakso.

Uspešna načela, ki vam lahko pomagajo vpeljati koncept DEI v poslovno prakso

1. Zavezanost vodstva

Uspešna implementacija DEI se začne na vrhu. Vodstvo mora jasno izraziti svojo zavezanost tem vrednotam in to zavezanost pokazati skozi dejanja, ne samo besede. Vodje morajo jasno povedati, zakaj je koncept DEI pomemben, in to naj bo tudi del rednih pogovorov ter strateškega načrtovanja organizacije. Prav tako je pomembno, da se za DEI namenijo potrebna sredstva bodisi za usposabljanje sodelavcev bodisi za razvoj programov, ki spodbujajo te vrednote. Vse se začne in konča z vodstvom. Brez njihove resnične zavezanosti in vzornega delovanja koncept DEI ne more postati del organizacijske kulture. Zato je pomembno, da vodstvo prevzame vodilno vlogo pri usmerjanju organizacije k bolj vključujoči prihodnosti.

2. Izobraževanje in ozaveščanje

Organizacija mora vsem članom omogočiti dostop do izobraževanj, da bi vsi jasno razumeli, kako pomemben je koncepta DEI za dolgoročen uspeh. Na tak način se jasno vzpodbuja in razvija kultura raznolikosti, enakopravnost in vključenosti. Poudarek naj bo na razumevanju lastnih predsodkov, učenju o drugih kulturah in perspektivah ter razvijanju veščin za vključujoče komuniciranje. Izobraževanje in ozaveščanje o konceptih DEI nam lahko prinese številne koristi. Ena izmed najpomembnejših je zagotovo preprečevanje diskriminatornih praks, kar pomembno zmanjšuje možnosti za pravne spore in s tem varuje ugled organizacije.

3. Prenehanje favoriziranja sodelavcev, ki enako mislijo

Včasih organizacije nehote favorizirajo sodelavce, ki "ustrezajo" prevladujoči organizacijski kulturi in njenim vrednotam organizacije. To lahko vodi do izključevanja tistih, ki prinašajo drugačne perspektive, posledično pa se ne izkoristi celovit potencial, ki ga ravno ta drugačnost lahko prinese. Z razumevanjem različnih pogledov se povečuje sposobnost tima za inovacije. Vključenost naših sodelavcev iz različnih ozadij lahko prinesejo nove ideje, bolj kreativne in inovativne izdelke ali storitve. Ko naši sodelavci občutijo, da so spoštovani in vrednoteni ne glede na svoje ozadje, se povečuje njihovo zadovoljstvo in zavzetost za delo. To ne samo izboljša delovno vzdušje, ampak lahko tudi zmanjša fluktuacijo zaposlenih in s tem povezane stroške.

4. Aktivno poslušanje

Vključenost pomeni, da se sliši glas vsakega posameznika. Organizacije bi morale spodbujati odprt dialog in izmenjavo idej, hkrati pa zagotavljati psihološko varno okolje, kjer vsi sodelavci lahko izrazijo svoje občutke in skrbi brez strahu pred negativnimi posledicami. En izmed bolj uspešnih konceptov je razvoj kulture odprtih vrat. Vzpostavitev kulture odprtih vrat pomeni, da je vodstvo vedno pripravljeno poslušati ideje in povratne informacije sodelavcev. Nič ne sme biti "prepovedana tema". Ko ljudje vedo, da jih bodo slišali, se bolj odprejo in prispevajo k timu. Ta pristop ne le spodbuja transparentnost, ampak tudi gradi zaupanje med zaposlenimi in vodstvom, kar lahko vodi do boljše inovativnosti in učinkovitosti v podjetju.

5. Prilagodljive politike in prakse

Enakopravnost pomeni priznavanje, da imajo različni ljudje različne potrebe. To lahko vključuje prilagajanje delovnih urnikov, zagotavljanje dostopnosti za ljudi s posebnimi potrebami ali razvijanje mentorstva in podpornih programov za podporo različnim talentom in različnim, tudi neobičajnim razmišljanjem in idejam. Zagotovite, da imajo vsi dostop do usposabljanj, mentorstva in napredovanja. Ko ljudje vidijo, da organizacija vlaga v njihov razvoj in rast, se počutijo bolj vrednotene in vključene. To ne samo krepi njihovo zavezanost in zadovoljstvo pri delu, ampak tudi spodbuja kulturo stalnega učenja in izboljšav, kar lahko bistveno prispeva k splošni učinkovitosti in uspehu podjetja.

6. Razvoj veščin za vodenje raznolikih timov

Nekateri vodje so lahko odporni na spremembe, zlasti ko gre za implementacijo politik in praks DEI. Tako nasprotovanje spremembam lahko izvira iz strahu pred neznanim, morebitne izgube moči ali preprosto zaradi pomanjkanja razumevanja pomena in koristi vključujočega okolja. O tem izredno pomembnem načelu si več lahko preberete v naslednjem poglavju. Vpeljava DEI kulture ni projekt z določenim začetkom in koncem, ampak nenehen proces učenja, rasti in prilagajanja.

Vodenje raznolikega tima

1. Določimo si cilje, ki odražajo raznolikost

Cilji tima naj odražajo njegovo raznolikost, kar pomeni, da upoštevamo različne perspektive in talente, ki jih ima vsak posamezen član v našem timu. Ob tem pa je pomembno, da kot vodja tima spodbujamo člane tima, da soprispevajo k postavljanju oz. soustvarjanju ciljev, kar ne samo da poveča občutek lastništva in zavzetosti, ampak lahko privede tudi do bolj inovativnih in dosegljivih ciljev.

2. Sprejemajmo odločitve z vključevanjem različnih perspektiv

Pri sprejemanju odločitev je ključnega pomena, da aktivno iščemo in vključujemo različne perspektive znotraj našega tima. To ne samo da izboljša kakovost odločitev, ampak tudi krepi občutek vključenosti med člani tima. Sprejemanje odločitev, ki temeljijo na širokem razponu vhodnih informacij, povečuje verjetnost uspeha projektov.

3. Ustvarjanje prostora za rast in razvoj

Vsak član tima ima edinstven nabor veščin in talentov, pa tudi področja za strokovni in osebnostni razvoj. Zato je s tem v zvezi smiselno ustvariti takšna poslovna okolja, ki ne samo priznavajo in uporabljajo te talente, ampak tudi spodbujajo osebni in profesionalni razvoj. To lahko vključuje uporabo dobrih praks, kot so mentorstvo, usposabljanja ali priložnosti za prevzemanje novih izzivov.

4. Razvijanje kulture odprte komunikacije

Kultura odprte komunikacije ni le ideal, ki ga je treba doseči; je temelj, na katerem se gradijo močni, odporni in uspešni timi. Razvoj veščin, kot so aktivno poslušanje, jasna, asertivna in spoštljiva komunikacija ter konstruktivne ter v prihodnost usmerjene povratne informacije, so bistvene za izboljšanje medosebnih odnosov in spodbujanje pozitivne delovne kulture.

5. Konstruktivno reševanje konfliktov

Konstruktivno reševanje konfliktov v raznolikem okolju zahteva posebno občutljivost in razumevanje različnih perspektiv, ki izhajajo iz bogate palete ozadij in izkušenj članov tima. Konflikti so v delovnem okolju neizogibni, vendar način, kako jih obravnavamo, lahko močno vpliva na vzdušje v timu, produktivnost in splošno zadovoljstvo sodelavcev. Kakovostno upravljanje konfliktov v organizaciji pomeni spretno in učinkovito reševanje nasprotujočih si stališč ter različnih mnenj in pogledov v poslovnem okolju. Upravljanje konfliktov je proces, ki vključuje aktivno delovanje pri reševanju nesoglasij, ne glede na to, ali so ti povezani s strategijo organizacije, delovnim procesom ali medosebnimi odnosi med sodelavci. Za uspešno upravljanje konfliktov je pomembno, da spoštujemo našega sogovornika, vendar imamo v sebi tudi zadosti poguma in energije predstavljati svoje poglede in ideje (kar pomeni, da s tem v zvezi uporabljamo veščine t.i. asertivne komunikacije).

Vpeljava DEI prizadevanj v poslovno prakso ni enkraten projekt, ampak nenehen proces izboljšav in prilagajanja. Za uspešno in trajno implementacijo je ključno, da vsi člani organizacije, od vodstva do posameznih zaposlenih, razumejo pomen in koristi raznolikega in vključujočega delovnega okolja. S pristnim vključevanjem, rednim izobraževanjem, aktivnim poslušanjem in prilagodljivimi politikami lahko ustvarimo kulturo, kjer je vsak posameznik cenjen in kjer imajo vsi možnost za rast in uspeh.

Deli članek