Tudi neuspehi so občasni sopotniki na naši življenjski poti. In ko se z njimi soočamo, se pogosto nagibamo k živčnosti in začenjamo dvomiti vase. To je popolnoma normalno in se dogaja vsakemu izmed nas. Pravzaprav se s strahom pred neuspehom dandanes sooča vse več ljudi. Ta strah nas lahko močno ovira pri delu in doseganju zastavljenih ciljev. Celo več, lahko močno blokira naš potencial. Lahko pa nam neuspeh postane priložnost za učenje in vzpodbuda za nov začetek. Verjetno si vsak izmed nas želi razviti sposobnost, da se uspešno spoprime z neuspehi. Da nas nič ne omaja in ne spravi s tira.
Vsi smo že kdaj v življenju ali na svoji poklicni poti doživeli kakšen neuspeh. To se dogaja vsem, tudi tistim, ki so prepoznani kot zelo uspešni. Pomembno se je zavedati, da se napake dogajajo vsem in so nam lahko v pomoč. Napake nas spodbujajo, da poiščemo nove poti in nove, še boljše rešitve. Pogosto ravno neuspeh in učenje iz svojih napak mnogim tlakuje pot do osebnega uspeha. Vseeno se veliko ljudi boji narediti napako in se bojijo, da bodo prepoznani kot neuspešni. Razvije se strah pred napakami in strah pred kritiko okolice. Ustrašijo se, da jih bodo zaradi neuspeha zavrnili ljudje, s katerimi so osebno ali poslovno povezani. Raje, kot da se bojimo napak, ponotranjimo zavedanje, da nam ravno strah pred neuspehom vzame priložnost, da bi bili uspešni.
Strah pred kritiko močno vpliva na našo odpornost pri premagovanju zahtevnih in stresnih situacij. Mnogi ljudje namreč kritično mišljenje drugih ponotranjijo in sprejmejo. Posledično začnejo vlagati prekomerne napore v to, da bi bili njihovi dosežki »popolni in pohvaljeni«. Postavijo si previsoke standarde, ki jih nato zelo težko dosežejo. Pogosto se celo zatečejo k deloholizmu, da bi uresničili zastavljene in obljubljene standarde. Motiv pa poiščejo v tem, da ne bodo deležni kritike, katere se bojijo. Učinek je pogosto ravno nasproten in lahko vodi k izgorelosti, psihični in fizični utrujenosti ter posledično do slabših rezultatov, kot bi bili doseženi brez tega strahu. Pogosto se razvijejo še občutki razočaranja in jeze, pojavi se nihanje v razpoloženju in razvije dvom v samega sebe.
Kako se torej spoprijeti z neuspehi?
Vedno znova poiščite, kaj vas motivira in kaj vas veseli. Ljudje, ki so dobro storilnostno motivirani, znajo na splošno dobro prenašati neuspehe. Tudi iz neuspehov se lahko učimo, ponovno pregledamo naše cilje in postanemo uspešnejši. V tem smislu predstavljajo neuspehi pomemben sestavni del našega delovnega vsakdanjika. Sprejmi neuspeh kot del vašega bodočega uspeha. Vsak neuspeh takoj analizirajte in racionalno prepoznavajte vzroke, zakaj je do njega prišlo. Iščite nove rešitve in se po pomoč obrnite tudi na ljudi, ki vam pri tem lahko pomagajo. Lahko vam na podlagi svojih izkušenj ponudijo popolnoma drugačne in učinkovite poti, o katerih sami niste razmišljali.
Seveda je uspeh vedno povezan s tveganji. Dejansko je nekaj pritiska potrebno, da ostanemo pozorni in pripravljeni. Pogosto pa si v naših predstavah napišemo veliko preveč negativnih scenarijev in intenzivno preučujemo vsa morebitna tveganja in izzive, ki nas (lahko) čakajo. S tem naše misli osredotočimo k problemom in težavam, namesto k ustvarjalnosti. Raje ostanite pozitivni. Namesto da bi pustili, da vas prevzame strah pred neuspehom, si raje predstavljajte ugoden razplet težkih situacij. Vizualizacija je odlično orodje, ki vam pomaga ostati pozitiven, ko prihodnost ni takoj jasna. Predstavljajte si sebe v prijetnih, pozitivnih okoliščinah. Počutili se boste mirnejši, bolj samozavestni in pod nadzorom. Izzive rešujte samo tedaj, ko do njih zares pride, ne ustvarjajte jih »na zalogo«.
Veliko stresa izhaja iz strahu, da neuspeha ne boste mogli preprečiti in boste zanj osebno odgovorni. Zato se prekomerno trudimo reševati tudi stvari, ki so izven našega nadzora ali moči. Tak strah vas lahko popolnoma ohromi. Bolje je, da se osredotočite na tisto, kar lahko nadzorujete. Pri tem pa naslovite svoja razmišljanja, nove ideje in dobre rešitve na tiste osebe, ki tovrsten nadzor in moč imajo. To storite takoj, neposredno in iskreno, saj boste na ta način dobili povratno informacijo in uvid, kako delovati v zahtevnih primerih. Nato pa dajte vse od sebe, da boste uspešno končali to, kar ste si zamislili in kar je vaš cilj. Na ta način si ne boste rabili nič očitati.
S svojim nadrejenim ponovno preverite svoje pristojnosti in odgovornosti. Jasno definirajta vaše naloge in njegova pričakovanja. Na tej osnovi se nato posvetite strokovnemu učenju ter pridobivanju veščin in spretnosti, ki vam bodo pomagala reševati zahtevne delovne situacije.
Če so prispevki in delo vaših sodelavcev pogosto polni napak, ki jih morate nato odpravljati sami, je čas, da se s tem izzivom soočite. V prvi vrsti ne sprejemajte odgovornosti za napake drugih. Raje takoj delujte v smeri, da sodelavci napak ne bodo delali več. Pri sodelavcih takoj razvijte zavedanje, da so sami odgovorni za svoje napake in da jih ne boste več tolerirali. Nato skupaj z njimi preučite razloge, ki vodijo do napak pri delu. V duhu soustvarjanja skupaj poiščita najboljše poti k trajni spremembi in se zavežita, da jih bosta tudi izvedla. Če je potrebno sodelavce naučite novih veščin, jim pomagajte s svojim znanjem in izkušnjami. Vzpodbujajte jih pri njihovem strokovnemu učenju.
Osebni neuspeh hitro analizirajte in si zapišite, kaj ste se ob tem naučili. Nato razmislite, kdaj in kje boste ta nova spoznanja uporabili.
Ko ste soočeni z neuspehom se po pomoč in nasvet obrnite k ljudem, ki jim zaupate. Lahko boste pridobili popolnoma nove poglede in zamisli kako biti bolj uspešni v prihodnosti.
Ko ste v dvomih si z uporabo vizualizacijo predstavljajte sebe v situaciji uspeha.
Intenzivno delujte tam, kjer lahko nadzorujete stvari in imate vpliv.
Predloge za izboljšave komunicirajte takoj, direktno in iskreno. Naslovite jih na tiste, ki imajo dovolj vpliva in moči, da jih uresničijo.
Dajte vse od sebe, da boste uspešno končali to, kar ste si zamislili in kar je vaš cilj. Pri tem naj vas ne zaustavlja dvom in strah pred tveganji.
Kritiko iz okolja uporabiti kot priložnost za nova spoznanja ter osebni razvoj.
Osebe, ki na vas naslavljajo neupravičeno kritiko, povabite k soustvarjanju novih in drugačnih poti, zamisli in rešitev.
Redno se koordinirajte z vašim vodjem glede vaših osebnih ciljev. Skupaj preverjajta učinke vašega ustvarjanja vrednosti za deležnike v vašem poslovnem okolju.
Stalno razvijajte svoje strokovno znanje, veščine in spretnosti, da boste kos kompleksnim delovnim nalogam.
Danes smo govorili o kompetenci, ki jo DNLA preverja v kategoriji Sprejemanje neuspeha. Odkrijte svoje prednosti in sprostite svoj potencial z vrhunskimi DNLA orodji